Publikationen

Im Druck

/

2019

Carstensen, V., Happ, R., & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2019). Second-Generation Immigrants’ Entry to Higher Education: Students’ Enrollment Choices at Different Types of Universities. Eastern Economic Journal, 1–35 (online first).

Jitomirski, J., Kühling-Thees, C., Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Schlax, J. (2019). Influence of Media Consumption during Studies on University Dropout Rates. KoKoHS Working Paper, 12, 13–16.

Schlax, J., Nagel, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C. & Walstad, W. (2019, August). A Cross-national Comparison of Gender and Language Effects on Higher Education Students`Economic Knowledge in the U.S. and Germany. Beitrag präsentiert auf dem Focal Meeting der World Education Research Association, Tokio, Japan.

Schlax, J., Nagel, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C., Yamaoka, M., Asano, T., Abe, S. & Walstad, W. (2019, August). Valid Assessment of Higher Education Students` Economic Knowledge and Understanding Using the Adapted US-American Test of Economic Literacy – Comparing Effects of Prior Education and Gender between Germany and Japan. Beitrag präsentiert auf dem Focal Meeting der World Education Research Association, Tokio, Japan.

Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C., Deribo, T., Jitomirski, J., Happ, R., Pant, H. A. & Nagel, M. (2019, April). Effects of prior knowledge and intelligence on the development of economic knowledge in higher education. Beitrag präsentiert auf der Jahrestagung der American Educational Research Association, Toronto, Canada.

Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C., Jitomirski, J., Nagel, M., Happ, R., Schmidt, S. & Walstad, W. B. (2019). Analyzing Learning Processes in Higher Education Business and Economics. KoKoHS Working Paper, 12, 44–48.

Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Schmidt, S., Kühling-Thees, C., Jitomirski, J. & Happ, R. (2019, April). Analyzing Learning Processes and Distinct Learning Patterns in Higher Education Economics. Beitrag präsentiert auf der Jahrestagung der American Educational Research Association, Toronto, Canada.

Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Kühling-Thees, C. (2019). Study-related Domain-specific and Generic Competencies of Economics Students: Insights from a German-Japanese Study. Journal of Asia Pacific Studies (Waseda University, Japan), 35, 285–297.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Jitomirski, J., Happ, R., Molerov, D., Schlax, J., Kühling-Thees, C., Förster, M. & Brückner, S. (2019). Validating a Test for Measuring Knowledge and Understanding of Economics Among University Students. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 33(2), 119–133.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Schlax, J., Jitomirski, J., Happ, R., Kühling-Thees, C., Brückner, S., & Pant, H.A. (2019). Ethics and Fairness in Assessing Learning Outcomes in Higher Education. Higher Education Policy, 1–20 (online first). org/10.1057/s41307-019-00149-x

2018

Förster, M., Happ, R. & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2018). Der Effekt einer kaufmännischen Berufsausbildung auf das volkswirtschaftliche Wissen bei Studieneinsteiger der Wirtschaftswissenschaften. Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online, 34, 1–19.

Happ, R. & Förster, M. (2018). The relationship between migration background and knowledge and understanding of personal finance of young adults in Germany. International Review of Economics Education, 1–14. doi.org/10.1016/j.iree.2018.06.003

Happ, R., Förster, M., Rüspeler, A. K. & Rothweiler, J. (2018). Young adults’ knowledge and understanding of personal finance in Germany – Interviews with experts and test-takers. Citizenship, Social and Economics Education, 17(1), 3–19. doi.org/10.1177/2047173417747601

Happ, R., Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Förster, M. (2018). How Prior Economic Education Influences Beginning University Students’ Knowledge of Economics. Empirical Research in Vocational Education and Training, 10(5), 1–20. doi.org/10.1186/s40461-018-0066-7

Happ, R., Förster, M., & Beck, K. (2018). Eingangsvoraussetzungen von Studierenden der Wirtschaftswissenschaften mit und ohne Migrationshintergrund. Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 2(1), 6–22. doi: 10.3224/zehf.v2i1.01

Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C., Jitomirski, J., Happ, R., Pant, H. A., Schipolowski, S., Brückner, S. & Förster, M. (2018, April). Test Fairness and Validity in Measuring Domain-Specific Knowledge and Understanding in Economics. Paper presented at the Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education, New York, USA.

2017

Brückner, S., & Pellegrino, J. W. (2017). Contributions of Response Processes Analysis to the Validation of an Assessment of Higher Education Students’ Competence in Business and Economics. In B. Zumbo & A. Hubley (Hrsg.), Understanding and Investigating Response Processes in Validation Research (S. 31-52). New York: Springer.

Happ, R., Schmidt, S., Zlatkin-Troitschanskaia, O., & Förster, M. (2017). Einfluss des Migrationshintergrundes bei Studierenden auf den Fachwissenserwerb im wirtschaftswissenschaftlichen Studium – eine vergleichende Längsschnittstudie. Zeitschrift für Bildungsforschung, 7(1). 59–77. doi:10.1007/s35834-017-0179-2

2016

Brückner, S., & Pellegrino, J. W. (2016). Integrating the Analysis of Mental Operations into Multilevel Models to Validate an Assessment of Higher Education Students’ Competency in Business and Economics. Journal of Educational Measurement, 53(3), 293-312.

Förster, M., Brückner, S., Beck, K., Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Happ, R. (2016). Individuelle und kontextuelle Prädiktoren des Fachwissenserwerbs zum Internen Rechnungswesen im Hochschulstudium. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften, 19(2), 375–393.

Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S. & Happ, R. (2016). Möglichkeiten und Grenzen der Kompetenzprüfung bei Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und deren (inter-)nationale Vergleichbarkeit. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (Hrsg.), Bildungsforschung 2020 –Zwischen wissenschaftlicher Exzellenz und gesellschaftlicher Verantwortung (S. 150–163). Berlin: BMBF.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S., Schmidt, S., & Förster, M. (2016). Messung ökonomischen Fachwissens bei Studierenden in Deutschland und den USA - Eine mehrebenenanalytische Betrachtung der hochschulinstitutionellen und individuellen Einflussfaktoren. Unterrichtswissenschaft, 44(1), 73-88.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Schmidt, S., Brückner, S., Förster, M., Yamaoka, M., & Asano T. (2016). Macroeconomic Knowledge of Higher Education Students in Germany and Japan – A Multilevel Analysis of Contextual and Personal Effects. Assessment & Evaluation in Higher Education, 41(5), 787-801.

2015

Brückner, S., Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Happ, R., Walstad, W. B., Yamaoka, M. & Asano, T. (2015). Gender Effects in Assessment of Economic Knowledge and Understanding: Differences Among Undergraduate Business and Economics Students in Germany, Japan, and the United States. Peabody Journal of Education, 90(4), 503-518.

Brückner, S., Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Walstad, W.B. (2015). Influence of Differences in Previous Knowledge on Knowledge Building in Economics over the Course of University Studies – a Comparative Study on Economic Knowledge in Germany and the U.S. In Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Shavelson, R. (Hrsg.), Assessment of Competence in Higher Education. Journal Studies in Higher Education (Special Issue).

Brückner, S., Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., & Walstad, W. B. (2015). Effects of prior economic education, native language, and gender on economic knowledge of first-year students in higher education. A comparative study between Germany and the USA. Studies in Higher Education, 40(3), 437-453.

Förster, M., Brückner, S., & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2015). Assessing the financial knowledge of university students in Germany. Empirical Research in Vocational Education and Training, 7(6), 1-20.

Förster M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S., Happ, R., Hambleton, R. K., Walstad, W. B., Asano, T. & Yamaoka, M. (2015). Validating test score interpretations by cross-national comparison: Comparing the results of students from Japan and Germany on an American test of economic knowledge in higher education. Zeitschrift für Psychologie, 223(1), 14-23.

Schmidt, S., Brückner, S., Zlatkin-Troitschanskaia, O., & Förster, M. (2015). Das wirtschaftswissen-schaftliche Wissen in der Hochschulbildung - eine Analyse der messinvarianten Erfassung finanz-wirtschaftlichen Fachwissens bei Studierenden. Empirische Pädagogik, 29(1), 106-124.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Förster, M., Schmidt, S., Brückner, S., & Beck, K. (2015). Erwerb wirt-schaftswissenschaftlicher Fachkompetenz im Studium - Eine mehrebenanalytische Betrachtung von hochschulischen und individuellen Einflussfaktoren. In S. Blömeke & O. Zlatkin-Troitschanskaia (Hrsg.), Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft: Vol. 61. Kompetenzen von Studierenden (S. 116-134). Weinheim: Beltz Juventa.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Förster, M., Brückner, S. & Schmidt, S. (2015). Valide Erfassung der wirtschaftswissenschaftlichen Fachkompetenz von Studierenden – Ergebnisse einer methodenintegrativen Analyse [Valid recording of the economic competence of students – results of a method integrative analysis]. In S. Blömeke & O. Zlatkin-Troitschanskaia (Hrsg.), Kompetenzen von Studierenden. Zeitschrift für Pädagogik (Beiheft).

2014

Brückner, S., Zlatkin-Troitschanskaia, O., & Förster, M. (2014). Relevance of Adaptation and Validation for International Comparative Research on Competencies in Higher Education - A Methodological Overview and Example from an International Comparative Project within the KoKoHs Research Program. In F. Musekamp & G. Spöttl (Hrsg.), Competence in Higher Education and the Working Environment. National and International Approaches for Assessing Engineering Competence. Vocational Education and Training: Research and Practice (S. 133-152). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S. & Hiber, J. (2014). Adapting and Validating the Test of Understanding in College Economics to Assess the Economic Knowledge and Understanding of Students in Germany. Discussion Paper of the American Economic Association Congress, Philadelphia, USA.

Förster, M. & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2014, April). Analyzing University Students’ Subject-Specific Competence in Business and Economics in Germany and Japan with an Internationally Approved Measuring Instrument. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Toronto, Canada.

Schmidt, S., Förster, M. & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2014, April). A multilevel analysis of differences in the economic content knowledge of university students in Germany with individual and contextual covariates. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Toronto, Canada.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Förster, M., Brückner, S. & Happ, R. (2014). Insights from a German as-sessment of business and economics competence. In H. Coates (Hrsg.), Higher Education Learning Outcomes Assessment – International Perspectives (S. 175-197). Frankfurt am Main: Peter Lang.

2013

Brückner, S. (2013). Construct-irrelevant Mental Processes in University Students’ Responding to Business and Economic Test Items: Using Symmetry Based on Verbal Reports to Establish the Validity of Test Score Interpretations. Brunswik Society Newsletter, 28, 16-20.

Brückner, S., Happ, R. & Schmidt, S. (2013). Validitätsproblematik bei der Prognose des Studienerfolgs mittels standardisierter Testverfahren in der Studiendomäne Wirtschaftswissenschaften. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, R. Nickolaus & K. Beck (Hrsg.), Kompetenzmodellierung und Kompetenzmessung bei Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und der Ingenieurwissenschaften. Lehrerbildung auf dem Prüfstand (Sonderheft) (S. 7-25). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

Brückner, S. & Kuhn, K. (2013). Die Methode des lauten Denkens und ihre Rolle für die Testentwicklung und Validierung. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, R. Nickolaus & K. Beck (Hrsg.), Kompetenzmodellierung und Kompetenzmessung bei Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und der Ingenieurwissenschaften. Lehrerbildung auf dem Prüfstand (Sonderheft) (S. 26-48). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Förster, M., Brückner, S., Hansen, M. & Happ, R. (2013). Modellierung und Erfassung der wirtschaftswissenschaftlichen Fachkompetenz bei Studierenden im deutschen Hochschulbereich. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, R. Nickolaus & K. Beck (Hrsg.), Kompetenzmodellierung und Kompetenzmessung bei Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und der Ingenieurwissenschaften. Lehrerbildung auf dem Prüfstand (Sonderheft) (S. 108-133). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

2012

Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S. & Hansen, M. (2012). WiwiKom – Modeling and Measuring Competencies in Business and Economics among Students and Graduates by Adapting and Further Developing Existing American and Mexican Measuring Instruments. In S. Blömeke & Zlatkin-Troitschanskaia O. (Hrsg.), KoKoHs Working Papers: Vol. 3. Berlin & Mainz: Humboldt University & Johannes Gutenberg University.