Publikationen

2016

Brückner, S., & Pellegrino, J. W. (2016). Integrating the Analysis of Mental Operations into Multilevel Models to Validate an Assessment of Higher Education Students’ Competency in Business and Economics. Journal of Educational Measurement. 53(3), 293-312.

Förster, M., Brückner, S., Beck, K., Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Happ, R. (2016). Individuelle und kontextuelle Prädiktoren des Fachwissenserwerbs zum Internen Rechnungswesen im Hochschulstudium. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften, 19(2), 375–393.

Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S. & Happ, R. (2016). Möglichkeiten und Grenzen der Kompetenzprüfung bei Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und deren (inter-)nationale Vergleichbarkeit. Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (Hrsg.), Bildungsforschung 2020 –Zwischen wissenschaftlicher Exzellenz und gesellschaftlicher Verantwortung. (S. 150–163). Berlin: BMBF.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S., Schmidt, S., & Förster, M. (2016). Messung ökonomischen Fachwissens bei Studierenden in Deutschland und den USA - Eine mehrebenenanalytische Betrachtung der hochschulinstitutionellen und individuellen Einflussfaktoren. Unterrichtswissenschaft, 44(1), 73-88.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Schmidt, S., Brückner, S., Förster, M., Yamaoka, M., & Asano T. (2016). Macroeconomic Knowledge of Higher Education Students in Germany and Japan – A Multilevel Analysis of Contextual and Personal Effects. Assessment & Evaluation in Higher Education, 41(5), 787-801.

2015

Brückner, S. Förster, M. Zlatkin-Troitschanskaia, O., Happ, R., Walstad, W. B., Yamaoka, M. & Asano, T. (2015). Gender Effects in Assessment of Economic Knowledge and Understanding: Differences Among Undergraduate Business and Economics Students in Germany, Japan, and the United States. Peabody Journal of Education, 90 (4), 503-518.

Brückner, S., Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., & Walstad, W. B.(2015). Effects of prior eco-nomic education, native language, and gender on economic knowledge of first-year students in higher education. A comparative study between Germany and the USA. Studies in Higher Education, 40(3), 437-453.

Förster, M., Brückner, S., & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2015). Assessing the financial knowledge of university students in Germany. Empirical Research in Vocational Education and Training, 7(6), 1-20.

Förster M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S., Happ, R., Hambleton, R. K., Walstad, W. B., Asano, T. & Yamaoka, M. (2015). Validating Test Score Interpretations by Cross-National Compar-ison: Comparing the Results of Students From Japan and Germany on an American Test of Eco-nomic Knowledge in Higher Education. Zeitschrift für Psychologie, 223(1), 14-23.

Schmidt, S., Brückner, S., Zlatkin-Troitschanskaia, O., & Förster, M. (2015). Das wirtschaftswissen-schaftliche Wissen in der Hochschulbildung - eine Analyse der messinvarianten Erfassung finanz-wirtschaftlichen Fachwissens bei Studierenden. Empirische Pädagogik, 29(1), 106-124.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Förster, M., Schmidt, S., Brückner, S., & Beck, K. (2015). Erwerb wirt-schaftswissenschaftlicher Fachkompetenz im Studium - Eine mehrebenanalytische Betrachtung von hochschulischen und individuellen Einflussfaktoren. In S. Blömeke & O. Zlatkin-Troitschanskaia (Hrsg.), Zeitschrift für Pädagogik : Beiheft: Vol. 61. Kompetenzen von Stu-dierenden (S. 116-134). Weinheim [u.a.]: Beltz Juventa.

2014

Brückner, S., Zlatkin-Troitschanskaia, O., & Förster, M. (2014). Relevance of Adaptation and Valida-tion for International Comparative Research on Competencies in Higher Education - A Methodo-logical Overview and Example from an International Comparative Project within the KoKoHs Re-search Program. In F. Musekamp & G. Spöttl (Hrsg.), Kompetenz im Studium und in der Arbeits-welt. Competence in Higher Education and the Working Environment. Nationale und internatio-nale Ansätze zur Erfassung von Ingenieurkompetenzen. National and International Approaches for Assessing Engineering Competence. Berufliche Bildung in Forschung, Schule und Arbeitswelt /Vocational Education and Training: Research and Practice Band 12 (S. 133-152). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S. & Hiber, J. (2014). Adapting and Validating the Test of Understanding in College Economics to Assess the Economic Knowledge and Understanding of Students in Germany (Discussion Paper of the American Economic Association Congress), Philadelphia: AEA.

Förster, M. & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2014). Analyzing University Students’ Subject-Specific Competence in Business and Economics in Germany and Japan with an Internationally Approved Measuring Instrument (American Educational Research Association Congress discussion paper). Philadelphia: AERA

Schmidt, S., Förster, M. & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2014). A multilevel analysis of differences in the economic content knowledge of university students in Germany with individual and contextual covariates (American Educational Research Association Congress discussion paper). Philadelphia: AERA.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Förster, M., Brückner, S. & Happ, R. (2014). Insights from a German as-sessment of business and economics competence. In H. Coates (Ed.). Higher Education Learning Outcomes Assessment – International Perspectives (pp. 175-197). Frankfurt/ Main: Peter Lang.

2013

Brückner, S. (2013). Construct-irrelevant Mental Processes in University Students’ Responding to Business and Economic Test Items: Using Symmetry Based on Verbal Reports to Establish the Validity of Test Score Interpretations. Brunswik Society Newsletter, 28, 16-20.

Brückner, S., Happ, R. & Schmidt, S. (2013). Validitätsproblematik bei der Prognose des Studiener-folgs mittels standardisierter Testverfahren in der Studiendomäne Wirtschaftswissenschaften. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, R. Nickolaus & K. Beck (Hrsg.), Kompetenzmodellierung und Kompe-tenzmessung bei Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und der Ingenieurwissenschaften (S. 7-25). Lehrerbildung auf dem Prüfstand (Sonderheft). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

Brückner, S. & Kuhn, K. (2013). Die Methode des lauten Denkens und ihre Rolle für die Testentwick-lung und Validierung. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, R. Nickolaus & K. Beck (Hrsg.), Kompetenzmo-dellierung und Kompetenzmessung bei Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und der Inge-nieurwissenschaften (S. 26-48). Lehrerbildung auf dem Prüfstand (Sonderheft). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Förster, M., Brückner, S., Hansen, M. & Happ, R. (2013). Modellierung und Erfassung der wirtschaftswissenschaftlichen Fachkompetenz bei Studierenden im deutschen Hochschulbereich. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, R. Nickolaus & K. Beck (Hrsg.), Kompetenzmodel-lierung und Kompetenzmessung bei Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und der Ingeni-eurwissenschaften (S. 108-133). Lehrerbildung auf dem Prüfstand (Sonderheft). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

2012

Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S., & Hansen, M. (2012). WiwiKom – Modeling and Measuring Competencies in Business and Economics among Students and Graduates by Adapting and Further Developing Existing American and Mexican Measuring Instruments. In Blömeke, S., & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (Hrsg.). The German Funding Initiative “Modeling and Measuring Competencies in Higher Edu-cation” (KoKoHs Working Papers, 3). Berlin & Mainz: Humboldt Uni-versity & Johannes Gutenberg University.